NEW YORK –- Time Warner Cable pulled the plug on Current TV just hours after news of the cable channel's sale to Al Jazeera became official.

"This channel is no longer available on Time Warner Cable," read an on-screen message where Current TV used to be found.

Al Jazeera took a major step into the U.S. cable market Wednesday by acquiring beleaguered Current TV and announcing plans for a U.S.-based news network to be called Al Jazeera America. But while the new channel will soon be available in 40 million households, Al Jazeera faced a setback when Time Warner Cable -- which reaches 12 million homes -- announced it was dropping the low-rated Current, which occupied a spot that could have been switched to Al Jazeera America.

Joel Hyatt, who co-founded Current TV with former Vice President Al Gore, told staff in a Wednesday night memo that Time Warner Cable "did not consent to the sale to Al Jazeera."

"Consequently, Current will no longer be carried on TWC," Hyatt wrote. "This is unfortunate, but I am confident that Al Jazeera America will earn significant additional carriage in the months and years ahead."

A Time Warner Cable spokesman said in a statement that "our agreement with Current will be terminated and we will no longer be carrying the channel."

Some media observers interpreted the move as motivated by politics.

"Time-Warner cable shows abject political and journalistic cowardice by dropping Current because of Al Jazeera deal," tweeted Dan Gilmor, a technology writer and founding director of the Knight Center for Digital Media Entrepreneurship at Arizona State University.

The Time Warner Cable spokesman would not comment on politics when reached by The Huffington Post, but said via email that "we do have an agreement with [Al Jazeera English], though we have no plans to launch it at this time."

Al Jazeera America will be separate from Al Jazeera English, although roughly 40 percent of the new network's programming is expected to come from the English-language channel, which is based in Doha, Qatar.

New York Times reporter Brian Stelter reported that Time Warner Cable had warned it might drop Current due to low ratings. On Twitter, Stelter noted that Al Jazeera will acquire Current's carriage deals with other cable providers, including DirecTV, Comcast, Dish, Verizon and AT&T.

Al Jazeera English received awards and acclaim for its comprehensive coverage of the Arab Spring protests in 2011, yet it has still faced an uphill battle in gaining cable distribution in the U.S., likely due to lingering fears of anti-American programming raised in the George W. Bush years. The Bush administration condemned Al Jazeera for its Arabic-language network's coverage of the Iraq War and broadcasting of al Qaeda tapes, even targeting its headquarters in Baghdad during the Iraq War. Perceptions that the news organization, which is funded by Qatar's government, is anti-American continue even as U.S. political leaders such as Secretary of State Hillary Clinton and Sen. John McCain (R-Ariz.) have praised the network's reporting abroad.

While major U.S. cable companies have refused to carry the network, it has made some progress in getting Al Jazeera English in front of American viewers. For instance, the Al Jazeera English broadcast is currently carried in New York City over the RISE network (Ch. 92), even though it doesn’t have its own place on the dial.

Al Anstey, managing director of Al Jazeera English, acknowledged to The Huffington Post in August 2011 that "in the United States of America, there were myths and misconceptions that needed to be tackled about what Al Jazeera stood for and what Al Jazeera English stood for and stands for."

However, Anstey said, the network was making progress and "getting known, building the reputation, establishing ourselves for the unique content that we put out there ... By doing that, we obviously addressed many of those misconceptions that existed in the past."

On Wednesday, Al Jazeera management expressed confidence that there's strong demand for its programming in the U.S., which already accounts for 40 percent of the viewership of its streaming English-language network.

"U.S. viewers have clearly demonstrated that they like the way Al Jazeera provides compelling, in-depth news to audiences across the world," said Al Jazeera's director general, Ahmed bin Jassim Al Thani, in a statement. "Everyone at Al Jazeera takes great pride in the independence, impartiality, professionalism and courage of our journalism. I look forward to bringing these standards to our new American audiences and working with our new colleagues at Current."

Al Jazeera America will be headquartered in New York City, and the network said it plans to double its U.S.-based staff to more than 300.

Also on HuffPost:

Loading Slideshow...
  • Ann Curry Leaves "Today"

    In a messy morning TV shake-up, Ann Curry was ousted from "Today" one year she took over as co-host. She spent more than a decade on the show. The program has not yet fully recovered from the departure as many viewers site the network's treatment of Curry as the reason why they tuned away.

  • Savannah Guthrie Replaces Ann Curry At "Today"

    Shortly after Curry left "Today," Savannah Guthrie was named as co-host. Guthrie joined the "Today" show's 9:00 a.m. hour one year earlier, when Curry was promoted to co-host.

  • Matt Lauer's Popularity Fades

    The beloved NBC morning host's popularity dwindled after Ann Curry left "Today" as some viewers blamed Lauer for her departure. Rumors swirled in tabloids that Lauer was involved in the decision. NBC News chief Steve Capus and "Today's" then-executive producer Jim Bell repeatedly defended Lauer in the press, stressing that the he was not involved with the network's decision to replace Curry with Savannah Guthrie.

  • Willie Geist Joins "Today"

    "Morning Joe" co-host and frequent "Today" guest host officially joined the NBC News morning show. He still appears on MSNBC's "Morning Joe" from 6-7:00 a.m., then crosses the plaza to host the 9:00 a.m. hour of "Today."

  • Norah O'Donnell Joins "CBS This Morning"

    CBS' chief White House correspondent Norah O'Donnell joined the network's morning show over the summer.

  • Erica Hill Leaves "CBS This Morning" For "Today"

    Erica Hill previously co-hosted "CBS This Morning" with Charlie Rose and Gayle King, but was replaced earlier this year. She recently joined the "Today" show's weekend edition and co-hosts the program alongside Lester Holt on Saturdays and Sundays.

  • Ryan Seacrest Joins NBC News As Olympics Correspondent For "Today"

    Ryan Seacrest joined NBC News just before the Olympics as a correspondent. He traveled to London with the "Today" show and appeared on the program a number of times. Seacrest, a large presence on the E! that, like NBC Universal, is owned by Comcast, was widely rumored to eventually replace Matt Lauer when he leaves "Today."

  • Executive Producer Jim Bell Leaves "Today"

    After seven years as the "Today" show's executive producer, Jim Bell left the morning show for a role with NBC Sports. Bill executive produced the network's coverage of the 2012 London Olympics, which brought in record ratings and revenue, despite complaints from viewers. The departure seemed almost inevitable after "Today" experienced a year filled with declining ratings and a nasty anchor shake-up.

  • "Live! With Kelly And Michael" Launches

    After Regis Philbin left "Live!" at the end of 2011, the ABC morning show announced the addition of Michael Strahan as co-host in September.

  • Robin Roberts Takes Medical Leave

    "GMA" co-host Robin Roberts went on medical leave from the ABC morning show in September, after being diagnosed with the rare blood and bone marrow disorder, MDS. "GMA" has kept viewers abreast of her recovery journey.

  • George Stephanopoulos Returns To "This Week"

    George Stephanopoulos returned to ABC News' Sunday public affairs show "This Week" after Christiane Amanpour left the show in December 2011. He previously anchored the morning show for eight years before Amanpour, who anchored the show for a little more than one year.

  • "Face The Nation" Extends To 1 Hour

    Bob Schieffer's dream finally came true when CBS' Sunday public affairs program "Face The Nation" extended the show's length from 30 minutes to a full hour.

  • MSNBC Launches Melissa Harris-Perry's Weekend Show

    Melissa Harris-Perry's new show launched shortly into 2012. Previously, Harris-Perry frequently filled-in for hosts Rachel Maddow and Lawrence O'Donnell.

  • Newsweek Ends Its Print Publication

    Newsweek/The Daily Beast chief Tina Brown announced that the company will be transitioning to an all-digital format in 2013 and ending its print edition in 2012.

  • Kate White Leaves Cosmopolitan

    White left Cosmopolitan after 14 years.

  • Marcus Brachli Steps Down As Washington Post Editor

    Brauchli stepped down as editor of the Washington Post amidst rumors that he clashed with Post publisher Katharine Weymouth. He was replaced by Boston Globe editor Marty Baron.

  • New Orleans' Time-Picayune Cuts Back Print Edition

    The daily New Orleans newspaper cut back to printing only three days per week, making New Orleans the biggest city in the United States without a daily newspaper.

  • Mark Thompson Joins The New York Times

    Mark Thompson began his tenure as New York Times CEO amidst scandal. News broke that the BBC program "Newsnight" scratched an investigative report outing famed British broadcaster Jimmy Savile as a serial child sex offender. Thompson was director general of the BBC when the decision was made.

  • George Entwistle Resigns From BBC

    George Entwistle resigned as director general of the BBC after the Jimmy Savile scandal struck the iconic broadcasting company.

  • The Daily Folds

    News Corp.'s daily iPad news publication folded almost two years after it launched. The application was hailed as a wave of the future when it debuted, but failed to resonate with a large enough audience to sustain it.

  • HuffPost Live Launches

    The Huffington Post debuted its video streaming network in April 2012.

  • Jeff Zucker Joins CNN

    CNN Worldwide President Jim Walton stepped down from his post at the end of 2012. Former NBC Universal chief Jeff Zucker, famous for his nasty late night feud with Conan O'Brien, was named CNN's new chief.

  • CNN Launches "Early Start" And "Starting Point"

    CNN's Soledad O'Brien returned to the mornings after the network debuted two new shows in 2012: "Early Start" from 5-7:00 a.m.; and "Starting Point" from 7-9:00 a.m. O'Brien hosts later show.

  • "Fox & Friends First" Launches

    To compete with MSNBC's "Way Too Early" and CNN's "Early Start," Fox News debuted its early morning show, "Fox & Friends First."

  • Keith Olbermann Fired From Current TV

    Keith Olbermann was fired from Current TV earlier this year. He sued the network, which then led Current TV to countersue. A nasty legal battle ensued. Olbermann was replaced by former New York governor Eliot Spitzer, who formerly co-hosted a program on CNN.

  • Dylan Ratigan Leaves MSNBC

    Dylan Ratigan abruptly left MSNBC in June.

  • MSNBC Launches "The Cycle"

    Dylan Ratigan's departure led MSNBC to launch "The Cycle," a news commentary show with four co-hosts.

  • "Katie" Debuts

    Katie Couric's daytime television show "Katie" debuted in September to strong ratings. The newly appointed CNN chief, Jeff Zucker, served as the show's executive producer. He will step down from his post in mid-January.

  • "Anderson Live" Debuts And Gets Canceled

    Anderson Cooper's daytime talk show went through a revamp after its first season, but was ultimately canceled.